IKAP raamistik

Miks „aktiivne õppimine” ei toimi alati: neli üllatavat tõde tõhusamast õppimisest

Oleme kõik kuulnud mantrat: „aktiivne õppimine” on alati parem kui passiivne kuulamine. See on idee, millega enamik õpetajaid ja motiveeritud õppijaid nõustub. Ometi on paljud meist kogenud frustratsiooni, kui oleme püüdnud olla „aktiivsed”: jooninud alla olulisi tekstilõike, teinud hoolikalt märkmeid – aga materjal ei jää ikkagi meelde. Miks see nii on?

Probleem ei seisne aktiivsuses endas, vaid selles, et me ei erista erinevat tüüpi aktiivsusi ja nende mõju ajule. Tekib lõhe valitud tegevuse ja soovitud õpitulemuse vahel. Just siin tuleb appi teaduslik raamistik nimega IKAP, mis toimib diagnostilise tööriistana, aidates mõista, millised tegevused viivad pinnapealsest meeldejätmisest sügava ja püsiva arusaamiseni.

IKAPi raamistik ja selle tähtsus

IKAP (Interaktiivne, Konstruktiivne, Aktiivne, Passiivne) on Chi ja Wylie (2014) loodud teoreetiline ja praktiline mudel, mis seob õppija nähtava käitumise tema kognitiivse kaasatuse ja õpitulemustega. Raamistik pakub õpetajatele ja koolitajatele selgeid kriteeriume, kuidas kujundada õppetegevusi nii, et õppija osalus liiguks pinnapealsest sügava ja loova õppimiseni.

IKAP-hüpotees esitab kaasamisviisid hierarhilises järjestuses:

Interaktiivne > Konstruktiivne > Aktiivne > Passiivne (I > K > A > P)

Mida kõrgemal tasemel õppija on kaasatud, seda sügavamad on teadmiste muutused ja parem arusaamine.

 

Neli kaasamisviisi ja näited erinevates õpikontekstides

Õpikontekst

Passiivne

Aktiivne

Konstruktiivne

Interaktiivne

Loengu kuulamine

Kuulamine

Kordamine, kopeerimine

Refleksioon, mõistekaardid

Dialoog paarilisega

Teksti lugemine

Vaikne lugemine

Allajoonimine

Oma sõnadega selgitamine

Arutelu

Video vaatamine

Passiivne vaatamine

Kerimine, esiletõstmine

Võrdlemine ja selgitamine

Arutelu

See tabel näitab, kuidas sama õppematerjali saab kasutada erinevatel kaasamistasemetel, sõltuvalt õppija tegevusest ja õpetaja kavandusest.

 

Teadmiste muutumise protsessid

IKAP seob käitumise õppimise sügavusega läbi nelja peamise teadmiste muutumise protsessi:

  • Salvestamine – info isoleeritud meeldejätmine (passiivne)
  • Lõimimine – uue info sidumine olemasolevatega (aktiivne)
  • Tuletamine – uute seoste loomine ja järeldamine (konstruktiivne)
  • Koosloome – teadmiste loomine dialoogis (interaktiivne)

Kaasamisviis

Protsess

Kognitiivne tulemus

Õpitulemus

Passiivne

Salvestamine

Meenutamine

Minimaalne arusaamine

Aktiivne

Lõimimine

Rakendamine

Pinnapealne arusaamine

Konstruktiivne

Tuletamine

Ülekandmine

Sügav mõistmine

Interaktiivne

Koosloome

Uued ideed

Innovatsioon

 

IKAP kutse- ja täiskasvanuhariduses

IKAPi tugevus seisneb selles, et kaasamisviisid on kavandatavad ja arendatavad. Õpetaja saab kujundada õppetegevusi nii, et õppijad liiguvad samm-sammult passiivsest interaktiivseni.

Näited:

  • Loeng + refleksiooniküsimused → aitavad muuta passiivse kuulamise aktiivseks töötlemiseks.
  • Kokkuvõtete tegemine või skeemide koostamine → soodustab konstruktiivset õppimist.
  • Rühmaarutelud, juhtumianalüüsid, paaristöö → loovad interaktiivse keskkonna.

 

NÄIDE:

Moodle e-kursuse “Tehisintellekti võimalused ja ohud”  – IKAP-põhine ülesehitus

Õppemooduli osa

Eesmärk

Õppetegevused Moodle’is

IKAP kaasamisviis

Õppija tegevus ja väljund

Vahendid / Moodle’i funktsioonid

1. Sissejuhatav video

Teada saada AI tööriista põhifunktsioonid ja võimalused

Vaadata ettesalvestatud juhendvideot koos fookusküsimustega

Passiivne → Aktiivne

Vaatab video, vastab lühiküsimustele (nt H5P), teeb märkmeid töölehel

„Label“ + Videoressurss + H5P interaktiivne video + PDF tööleht

2. Fookusküsimused ja märkmekoht

Suunata tähelepanu olulistele mõistetele

Õppija täidab töölehe esimese osa, vastates fookusküsimustele video põhjal

Aktiivne

Kirjutab märksõnu, vastuseid ja esialgseid ideid oma töö kontekstist

Töölehe üleslaadimine või Google Docs link Moodle kursusele

3. Põhioskuste harjutamine

Omandada tööriista kasutamise baasoskused

Samm-sammuline näidispromptide kordamine, parameetrite muutmine

Aktiivne

Katsetab juhendatud sammude järgi tööriista funktsioone

„Page“ juhend + Ülesanne töölehe täitmiseks

4. Vigade tuvastamise ülesanne

Arendada kriitilist mõtlemist ja analüüsioskust

Näidisvigane prompt → õppija parandab ja põhjendab oma lahendust

Aktiivne → Konstruktiivne

Tuvastab ja parandab prompti, lisab põhjenduse

Ülesanne või foorum koos vastuse esitamisega

5. Valdkonnapõhine loov ülesanne

Rakendada tööriista oma töökontekstis

Õppija valib oma tööelust pärisprobleemi, kohandab prompt’e ja dokumenteerib tulemused

Konstruktiivne

Kirjutab probleemikirjelduse, kasutatud prompt’id, tulemused ja järeldused

Ülesanne (faili üleslaadimine või veebivastus)

6. Lahenduste galerii

Näha kaasõppijate lähenemisi ja õppida neist

Õppijad esitavad oma loovtöö tulemused ühisesse keskkonda (nt Padlet, Moodle foorum)

Konstruktiivne → Interaktiivne

Jagab oma tööd ja tutvub teiste töödega

Moodle foorum 

7. Arutelufoorum

Soodustada dialoogi ja koosloomet

Suunatud küsimustega arutelu: „Milline lahendus sind üllatas ja miks?“, „Millised riskid tekkisid?“

Interaktiivne

Kommenteerib vähemalt kahe kaasõppija lahendusi, esitab täpsustusi, toob välja riske

Moodle foorum (Q&A või standard)

8. Refleksioon

Sõnastada oma õpikogemus ja areng

Individuaalne refleksiooni küsimustik või -postitus

Interaktiivne (asünkroonne)

Kirjutab lühikese kokkuvõtte: mis töötas, mis oli keeruline, kuidas plaanib edasi kasutada

Moodle Journal / foorum / ülesanne

9. Tagasiside õpetajalt

Toetada õppijat ja kinnistada teadmisi

Õpetaja annab valitud töödele individuaalse või grupipõhise tagasiside (kirjalik või videona)

Interaktiivne

Õppija saab personaliseeritud tagasisidet, mis kinnistab teadmisi

Ülesande hindamine, kommentaarid, video

10. Valikuline süvendusmoodul

Pakkuda lisavõimalusi motiveeritud õppijatele

Lisamaterjalid keerukamate AI tööriistade või promptide ja eetiliste küsimuste kohta

Aktiivne → Konstruktiivne

Iseseisev uurimine ja katsetamine

Eraldi „Topic“ moodulis lisamaterjalid



Chi, M. T., & Wylie, R. (2014). The ICAP framework: Linking cognitive engagement to active learning outcomes. Educational psychologist, 49(4), 219-243. Artikkel on tõlgitud TLU FUR „Tehnoloogiaga rikastatud võõrkeeleõpe“ projekti raames.

Allikas: LINK

Scroll to Top