Digitaalne õppimine

Digitaalne õppimine on viimastel kümnenditel kujunenud üheks keskseks teemaks hariduspoliitikas. Kui algselt mõisteti seda peamiselt tehnoloogiliste lahenduste kasutamisena hariduses, siis nüüd on tegu laiahaardelise nähtusega, mis mõjutab nii õpetamispraktikaid, haridussüsteemide juhtimist kui ka ühiskonna arengut tervikuna. 

Euroopa Liidu ja Eesti strateegiad käsitlevad digitaalse õppimise edendamist mitte üksnes haridusinnovatsioonina, vaid olulise tööriistana ühiskondlike megatrendidega: digipöörde ja rohepöördega toimetulekul (European Commission, 2020; Haridus- ja Teadusministeerium, 2020).

Digipöörde poliitiline ja ühiskondlik kontekst

Digipööre on viimase kümne aasta jooksul oluliselt muutnud töö- ja igapäevaelu. See on suurendanud vajadust pideva ümberõppe ja oskuste arendamise järele, muutes hariduse elukestvaks protsessiks, kus tehnoloogia ei ole enam kõrvaline, vaid keskne vahend. 

Euroopa Liit seob digitaalõppe edendamise kliimaneutraalsuse ja ringmajanduse eesmärkidega aastaks 2050 (European Commission, 2020). Eestis on seatud sarnane fookus teadmuspõhise ja andmepõhise ühiskonna arendamisele, kus tehisintellektil on roll nii avalikus kui ka erasektoris (Haridus- ja Teadusministeerium, 2024; TI-Hüpe).

COVID-19 kriis toimis katalüsaatorina, sest paljastas süsteemseid puudujääke, kuid näitas ühtlasi digihariduse potentsiaali. OECD (2021) analüüsi järgi oli digilahenduste massiline kasutuselevõtt küllaltki ebaühtlane, ent pakkus väärtusliku õppetunni selle kohta, kui oluline on haridussüsteemi valmisolek kiireteks muutusteks.

Digitaalõppe väärtuspakkumine

Poliitikadokumendid toovad esile kolm peamist digihariduse väärtust:

  1. Paindlikkus ja personaliseeritus. Tehisintellekti rakendused võimaldavad luua individuaalseid õpiteekondi, kohandades õpet vastavalt õppija vajadustele ja võimetele (Haridus- ja Teadusministeerium, 2024) ning muudab haridussüsteemi senisest õppijakesksemaks.
  2. Ligipääs ja kaasatus. Digitehnoloogiad võivad vähendada hariduslikku ebavõrdsust, pakkudes võimalusi neile, kes jääksid traditsioonilisest süsteemist kõrvale – olgu põhjuseks geograafiline asukoht, erivajadused või sotsiaalmajanduslik taust (European Commission, 2020).
  3. Õpetajate töö ümberkujundamine. Digivahendid ei asenda õpetajat, kuid võivad toetada tema professionaalset rolli, vähendades halduskoormust ja võimaldades keskenduda juhendamisele ning tagasisidele. Seejuures tekib küsimus, kas õpetajad on motiveeritud arenema ka isikliku aja arvelt ning kas neile pakutakse piisavalt tuge ja koolitust, et nad tunneksid end digitehnoloogia kasutamisel enesekindlalt (Haridus- ja Teadusministeerium, 2020).

Edukaks digiõppeks hariduspoliitikas on määratletud mitmed kriitilised tegurid.

Digipädevus. ELi eesmärk on, et 2025. aastaks omaks vähemalt 70% täiskasvanutest algtaseme digioskusi (European Commission, 2020). Eestis seatakse fookus kõrgemate oskuste, sh andmekirjaoskuse ja tehisintellekti-pädevuste arendamisele (Haridus- ja Teadusministeerium, 2024).

Taristu ja ühenduvus. Ilma kiire interneti ja kaasaegsete seadmeteta ei saa digitaalne õppimine toimida. Siin kerkib esile digitaalne lõhe, eriti maapiirkondades ja madalama sissetulekuga peredes (OECD, 2021).

Õpetajate digipädevus. Õpetajate roll ei vähene, vaid pigem kasvab. Neil peab olema pedagoogiline kompetents, et kasutada tehnoloogiat sisuliselt, mitte formaalselt (Haridus- ja Teadusministeerium, 2020).

Digisisu kvaliteet. Hariduspoliitika rõhutab vajadust luua õppevara, mis on pedagoogiliselt tõhus, kultuuritundlik ja tehnoloogiliselt interaktiivne.

Kitsaskohad ja vastuolud

Digihariduse arenguga kaasnevad paratamatult pingekohad. Digitaalne lõhe on endiselt üks suurimaid väljakutseid: tehnoloogia ja interneti ebavõrdne kättesaadavus toob kaasa õppimisvõimaluste ebavõrdsuse (OECD, 2021). Problemaatiline on ka õpetajate ettevalmistus. Euroopa Komisjon (2020) tunnistab, et paljud õpetajad tunnevad end digitehnoloogia kasutamisel ebakindlalt.

Lisaks tõuseb esile andmete eetika ja usaldusväärsus. Digiharidus kogub õppijate kohta mahukaid andmeid, mis seab päevakorda küsimused läbipaistvusest ja privaatsusest. Eesti „Andmete ja tehisintellekti valge raamat 2024–2030” (Haridus- ja Teadusministeerium, 2024) rõhutab inimkeskset andmekorraldust, Euroopa Liidu AI-eetika suunised aga õiguspärasust ja eetilisust (European Commission, 2019).

Eesti elanikkonna digioskused arenevad koos taristu kättesaadavuse kasvuga. Kuigi enamik kasutajaid on omandanud baasteadmised (tarkvara paigaldamine, tekstitöötlus, failide edastamine), ilmneb haridustasemest sõltuv erinevus keerukamate oskuste puhul. See viitab vajadusele pakkuda täiendõpet ja sihtrühmapõhiseid koolitusi, et tagada digipädevuste ühtlane areng kogu elanikkonna lõikes. Statistikaameti (2025) avaldatud andmed näitavad, et kolmanda taseme haridusega inimesed sooritavad neid ülesandeid keskmiselt kindlamalt kui teise taseme haridusega kasutajad. Näiteks tarkvara paigaldamise ja seadmete installeerimise oskust märkisid 2025. aastal valdavatena 73,8% kõrgharidusega vastanutest, samas kui keskharidusega vastanute seas jäi see näitaja alla 50%.

Eesti ja Euroopa ühisjooned

Eesti ja ELi strateegiate analüüs näitab märkimisväärseid sarnasusi. Mõlemad rõhutavad inimkeskset lähenemist ning hariduse seost ühiskondliku heaolu ja majanduse konkurentsivõimega. Mõlemad seovad digihariduse rohepöörde ja säästva arenguga, asetades hariduse laiemasse globaalsete eesmärkide raamistikku (European Commission, 2020; Haridus- ja Teadusministeerium, 2020).

Eesti strateegiad paistavad silma tugevama rõhuga andmetele ja tehisintellektile, samal ajal kui Euroopa Liidu dokumendid lähtuvad laiemast baasoskuste tagamise vajadusest. See erinevus viitab Eesti soovile kujuneda digiriigina eeskujuks, samal ajal kui EL keskendub liikmesriikide vaheliste lõhede vähendamisele.

Tehisintellekti roll hariduse tulevikus

Tehisintellekt ei ole pelgalt tehnoloogiline abivahend, vaid hariduse tulevikku kujundav strateegiline tegur. Edukas lõimimine eeldab õpetajate ja õppijate valmisoleku kasvatamist ning rahvusvahelist koostööd, et vältida hariduslikku ebavõrdsust ja tagada ühtsed standardid. Eesti TI-Hüppe programm näitab, kuidas teaduspõhine ja koostööl põhinev lähenemine võib soodustada laiemat innovatsiooni.

Eestis ja kogu maailmas on digitaalse õppimise areng suunatud selliste innovatsioonide juurutamisele, mis toetavad elukestvat õppimist ja tagavad kvaliteetsed ja kaasavad õpimeetodid (Haridus- ja Teadusministeerium, 2024).

Kokkuvõttes ei asenda tehisintellekt inimlikku kontakti, kuid võib seda märkimisväärselt täiendada. Õigesti rakendatuna loob see õppimisele lisandväärtust, muutes hariduse tulevikus paindlikumaks, kaasavamaks ja tähenduslikumaks.

Reflektsioon harjutusele

Artikli kirjutamine pani mind mõistma, kui oluline on tehnoloogia hariduses ja kui loomulik osa see on tänapäeva õppeprotsessis. Hariduspoliitika kujundamisel on oluline pöörata tähelepanu juba põhikooli- ja gümnaasiumitasemele. Digipädevuse sihipärane arendamine varasemas kooliastmes loob aluse sellele, et noored jõuaksid kutsekooli või kõrgkooli ja tööturule valmisolekuga, mis vastab 21. sajandi nõudmistele. Kui digioskused kujunevad järjepidevalt ja süsteemselt koolihariduse igas etapis, on kogu ühiskonnal tugevam võime kohaneda tehnoloogiliste muutustega.

Tehisintellekti tööriistu kasutan igapäevaselt mõttepartnerina info otsimisel ja korrastamisel. Näiteks ChatPDF või NotebookLM aitab analüüsida allikaid, teha märkmeid ja järeldusi.  Eesti keele automaattoimetaja  (GPT) toetab mind keelelises täpsuses, kuid sisu ja järelduste eest vastutan täielikult ise.

Oma 5.taseme õppijatega olen korduvalt teinud harjutusi näiteks “Euroopa Liidu tehisintellekti määruse” ja „Andmete ja tehisintellekti valge raamat 2024 – 2030” tutvumisel, et arendada arusaamist AI eetilistest ja õiguslikest raamistikest ning arutada nende mõju haridusele ja ühiskonnale.

Olen digipädevuse eestvedaja meie koolis, sest organiseerin töötajatele ja õpetajatele tehisintellekti töötubasid ning lõimin AI-d õppetooli eri õppekavadesse. See kogemus on andnud mulle enesekindlust ja teadlikkust, et minu panus aitab suunata hariduse tulevikku ning toetab õpetajate ja õppijate valmisolekut kiiresti muutuvas digitehnoloogilises keskkonnas.

Viited

European Commission. (2019). Ethics guidelines for trustworthy AI. Publications Office of the European Union. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/ethics-guidelines-trustworthy-ai

European Commission. (2020). Digital Education Action Plan 2021-2027. Publications Office of the European Union. https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital/education-action-plan

Haridus- ja Teadusministeerium. (2020). Eesti haridusstrateegia 2035. https://www.hm.ee/et/tegevused/haridusstrateegia-2035

Haridus- ja Teadusministeerium. (2024). Andmete ja tehisintellekti valge raamat 2024-2030. https://www.hm.ee/et/valge-raamat-ai-andmed

OECD. (2021). The State of School Education: One Year into the COVID Pandemic. https://doi.org/10.1787/201dde84-en

TI-Hüpe. https://tihupe.ee/

Statistikaamet. (2025) Pea pooled Eesti inimesed kasutavad tehisintellekti

Scroll to Top