Kas tead, kuidas inimesed veebis tegelikult loevad?

Oled sa kunagi kulutanud tunde, et lihvida oma veebilehe teksti täiuslikkuseni, ja siis salaja mõelnud, kas keegi seda üldse loeb? Nielsen Norman Groupi murranguline uuring annab karmi, kuid vajaliku vastuse: enamasti ei loe. See artikkel ei ole lihtsalt kokkuvõte vanast uuringust, vaid meeldetuletus ajatutest ja vundamentaalsetest põhimõtetest, mida siiani laialdaselt eiratakse. Need ei ole pelgalt huvitavad faktid, vaid digitaalse kommunikatsiooni eduplaan, mis aitab sul luua sisu, mis ka tegelikult töötab.

Allikas: LINK

Esiteks šokeeriv uudis: peaaegu keegi ei loe su teksti sõna-sõnalt

Nielsen Norman Groupi uuringu peamine avastus on, et kasutajad loevad veebilehti sõna-sõnalt väga harva. Selle asemel nad skaneerivad lehekülge, noppides välja üksikuid sõnu ja lauseid. See on kõige olulisem kontseptsioon, mida iga veebikirjutaja peab mõistma. Uuringu statistika on kõnekas: 79% testkasutajatest skaneeris alati iga uut lehekülge, millele nad sattusid. Ainult 16% luges teksti sõna-sõnalt.
 
Selleks, et sinu sõnum kohale jõuaks, peab tekst olema loodud skaneerimiseks. Uuring tõi välja konkreetsed tehnikad, mis seda võimaldavad:
• Esile tõstetud märksõnad (hüperlingid on üks esiletõstmise viis, aga ka paks kiri või värv)
• Tähendusrikkad alapealkirjad (mitte “nutikad” ja mitmetähenduslikud)
• Täpploendid
• Üks mõte lõigu kohta (kasutajad jätavad ülejäänud mõtted vahele, kui esimesed sõnad neid ei köida)
• Pööratud püramiidi stiil, alustades järeldusest
• Poole väiksem sõnade arv kui tavapärases tekstis
 

Sinu turunduslik keel kahjustab aktiivselt tulemusi

Uuring näitas, et kasutajad põlgasid “turunduskeelt” – promotekste ja kelkivaid subjektiivseid väiteid, mis on veebis levinud. Inimesed on hõivatud ja tahavad saada kätte konkreetsed faktid. Üllatav oli aga see, et objektiivne keelekasutus ei meeldinud kasutajatele lihtsalt rohkem, vaid parandas ka otseselt tulemusi: lihtsalt turunduslikult keelelt objektiivsele üle minnes paranes kasutatavus 27%.
 
Uurijate hüpotees selgitab, miks see nii on. Turunduskeel seab kognitiivse koormuse, sundides kasutajat filtreerima liialdusi, et faktideni jõuda. Näiteks, kui inimene loeb lauset „Nebraskas on hulgaliselt rahvusvaheliselt tunnustatud vaatamisväärsusi“, on tema esimene reaktsioon „ei, ei ole“, ja see mõte aeglustab teda ning hajutab ta tähelepanu.
Meie oletus selle leiu selgitamiseks on see, et turunduslik keel seab kasutajatele kognitiivse koormuse, kuna nad peavad kulutama ressursse liialduste välja filtreerimisele, et faktideni jõuda.
 

Usalduse loomiseks peaksid saatma oma külastajad mujale

Veebikasutajate jaoks on usaldusväärsus äärmiselt oluline. Uuring tõi välja vastupidisena tunduva leiu: hüperlinkide kasutamine teistele saitidele suurendab sinu enda lehe usaldusväärsust. See on otseses vastuolus levinud turunduseesmärgiga hoida kasutajaid iga hinna eest oma saidil. Selle asemel seab see esikohale kasutaja vajaduse konteksti ja tõestuse järele, mis on usalduse tõeline vundament. Teistele allikatele viitamine näitab, et oled teinud oma kodutöö ega karda lasta lugejatel külastada ka teisi saite. See annab märku enesekindlusest ja läbipaistvusest.
 

Edu retsept: kuidas kolm väikest muudatust tõid kaasa 124% parema tulemuse

Uurijad testisid sama veebilehe erinevaid versioone, et mõõta parema tekstiloome mõju. Tulemused näitasid selgelt, et isegi väikesed, kasutajakesksed muudatused võivad anda tohutu efekti.
 
Peamised tulemused olid järgmised:
• Lühidus: 58% parem kasutatavus
• Skaneeritavus: 47% parem kasutatavus
• Objektiivsus: 27% parem kasutatavus
 
Kõige muljetavaldavam tulemus saavutati aga siis, kui kõik kolm täiustust kombineeriti. See tõi kaasa uskumatuna näiva 124% parema kasutatavuse. See näitab, kui võimsalt mõjub lihtsate ja kasutajale suunatud kirjutamistehnikate kombineerimine.
 

Lõpetuseks: ära kirjuta, vaid juhenda

Efektiivne veebitekstide loomine ei seisne täiusliku proosa lihvimises. See on fundamentaalne mõtteviisi muutus: sinu ülesanne pole olla kirjanik, vaid teejuht. Edukas sisu on skaneeritav, objektiivne ja lühike, juhatades kasutaja kiiresti ja vaevata vajaliku teabeni. See pole lihtsalt soovitus, vaid digitaalse sisu loomise alustala.
 
Nüüd, kui sa tead, kuidas inimesed tegelikult veebis loevad, siis mis on esimene muudatus, mille sa oma veebilehel teed?
Scroll to Top