
Õppetöös on klassikalised loengud, kus õpetaja räägib ja õppijad kuulavad, sageli igavad ja vähe kaasavad. Selline mudel ei toeta sügavat õppimist ega arenda õppija kriitilist mõtlemist.
Tehisintellekti (TI) ja eriti CustomGPT tööriistade kasutamine annab võimaluse muuta õppimine aktiivseks ja mõtestatuks, suunates õppijaid avastama, analüüsima ja looma uusi seoseid.
Loe lisaks: Grete Arro: tehisaru hariduses – võimalus teha midagi toredat või vastupidi
Tehisintellekti roll õppimise suunajana
TI saab toetada õppijaid, aidates:
- avastada uusi teadmisi iseseisvalt, kasutades personaalseid suuniseid;
- mõtestada õpitavat sisu, pakkudes küsimusi ja peegeldusi;
- märgata teadmiste lünki ja seeläbi õppimist süvendada.
TI ei tohiks kunagi asendada õppija enda mõtlemist, vaid peaks olema abivahend, mis julgustab küsimuste esitamist ja vastuste analüüsimist.
Custom GPT kui õppimist toetav tööriist
Custom GPT ehk kohandatud GPT-mudelid pakuvad erakordseid võimalusi õppetöös:
- Personaalne õpiassistent: õpetajad ja koolid saavad luua õppijatele kohandatud GPT-d, mis pakuvad täpselt nende vajadustele vastavat tuge – olgu see mõne aine spetsiifiline küsimuste vastamine, refleksiooni suunamine või terminite selgitamine.
- Iseseisva õppimise toetus: õppijad saavad CustomGPT abil esitada küsimusi, lahendada ülesandeid, luua mõttekaarte või isegi harjutada arutlusi, saades kohest ja temaatilist tagasisidet.
- Praktilised simulatsioonid ja stsenaariumid: CustomGPT saab pakkuda simulatsioone, kus õppijad harjutavad oskusi, näiteks õigusalaseid juhtumeid või ettevõtluse stsenaariume, et analüüsida probleeme ja pakkuda lahendusi.
- Refleksiooni ja metakognitiivsete oskuste arendamine: CustomGPT saab esitada peegeldavaid küsimusi, mis aitavad õppijal mõelda, miks ja kuidas ta mingile järeldusele jõudis, suurendades õppimise teadlikkust.
Õppijate juhendamine TI ja CustomGPT kasutamisel
Õpetaja ülesanne on suunata õppijaid TI ja CustomGPT tööriistu kasutama nii, et need toetaksid aktiivset õppimist:
- Rõhuta, et TI ei asenda mõtlemist, vaid aitab küsimusi paremini sõnastada ja lahendusi testida.
- Juhi õppijaid looma küsimusi ja hüpoteese CustomGPT abil, et nad saaksid uue teabe üle arutleda ja seda süvitsi mõista.
- Kujunda ülesanded, mis eeldavad õppija aktiivset panust: näiteks rühmatööd, kus CustomGPT abil uuritakse teemat ja hiljem arutletakse klassis.
- Õpeta reflekteerima: CustomGPT saab esitada küsimusi nagu „Kuidas selle lahenduseni jõudsid?“, „Millised on teised võimalikud lähenemised?“ või „Mis jäi veel arusaamatuks?“
Flipped classroom ja CustomGPT kombineeritult
Tehisintellekti tööriistad, nagu CustomGPT, võivad toetada ümberpööratud klassiruumi mudelit, pakkudes õppijatele isikupärastatud juhendamist iseseisva õppimise etapis ning aidates õpetajatel luua interaktiivseid ja kohandatud õppematerjale
- Uue materjali avastamine kodus: õppijad saavad CustomGPT-d kasutades uurida teemat, sõnastada küsimusi ja mõelda probleemidele.
- Kaasav arutelu klassis: klassiruumis arutletakse ja lahendatakse ülesandeid, mis põhinevad eelneval iseseisval uurimisel.
- Refleksioon ja teadmiste kinnistamine: õpetaja juhendab õppijaid mõtlema, kuidas uued teadmised seostuvad varasematega, ja kuidas neid saab rakendada.
Kaasava õppimiskeskkonna loomine
CustomGPT ja TI abil saab õpetaja kujundada õppimiskeskkonna, mis:
- innustab õppijat võtma vastutust oma õppimise eest;
- võimaldab õppijal kontrollida oma teadmisi ja arendada loogilist mõtlemist;
- toetab sotsiaalset õppimist, kus rühmad saavad CustomGPT abil uurida teemat ja jagada tulemusi.
Õppimisrõõm ja püsiv motivatsioon
Kui TI ja CustomGPT on disainitud toetama õppijat mõtestatud ja iseseisval õppimisel, võib õppimisprotsess muutuda nauditavaks ja huvitavaks. Õppijad tunnevad rõõmu avastamisest ja loovad seoseid, mis kinnistuvad paremini kui passiivsel loengul kuulamine.
Õpetaja ülesanne on olla juhendaja ja arutelu suunaja, kes loob õhkkonna, kus tehnoloogia toetab, aga ei asenda mõtlemist ega inimeste koostööd.
Praktilised näited - Custom GPT'd
Raamatupidaja – “Finantsanalüüsi treener”
Eesmärk: Aidata õppijatel mõista ja rakendada raamatupidamise põhimõtteid ning analüüsida finantsandmeid.
Funktsioonid:
- Interaktiivsed ülesanded: Esitab praktilisi ülesandeid, nagu bilansi koostamine või kasumiaruande analüüs.
- Tagasiside: Annab kohest tagasisidet tehtud ülesannete kohta, selgitades vigu ja pakkudes parandussoovitusi.
Õppematerjalide selgitamine: Selgitab keerulisi mõisteid ja kontseptsioone lihtsas keeles.
Õigusassistent – “Õigusdokumentide koostaja”
Eesmärk: Toetada õigusalaste dokumentide koostamist (näidiste alusel) ja seadusandluse mõistmist.
Funktsioonid:
- Dokumentide loomine: Aitab koostada lepinguid, kaebusi ja muid õigusalaseid dokumente.
- Seaduste selgitamine: Selgitab seadusandlikke termineid ja protseduure arusaadavalt.
Juhtumianalüüs: Esitab juhtumiuuringuid, et harjutada õigusalaste probleemide lahendamist.
Sekretär – “Dokumendihalduse assistent”
Eesmärk: Arendada oskusi dokumendihalduses, suhtlemises ja ajaplaneerimises.
Funktsioonid:
- Dokumentide koostamine: Aitab koostada erinevaid dokumente, nagu ametikirjad, protokollid ja aruanded.
- Suhtlusstiili harjutamine: Simuleerib erinevaid suhtlussituatsioone, et harjutada sobivat keelekasutust ja etiketti.
Ajaplaneerimine: Abistab ajakava koostamisel ja ülesannete prioriseerimisel.
Kinnisvaramaakler – “Kinnisvaratehingute abiline”
Eesmärk: Toetada kinnisvaratehingute protsessi ja kliendisuhtlust.
Funktsioonid:
- Objektikirjelduste koostamine: Aitab koostada kinnisvaraobjektide kirjeldusi ja müügitekste.
- Kliendisuhtluse simulatsioon: Simuleerib kliendikohtumisi ja -kõnesid, et harjutada suhtlemisoskusi.
Turuanalüüs: Pakub ülevaateid kinnisvaraturu trendidest ja hindadest.